Osnovni podatki o dejavnosti
Družba DARS, d. d. (DARS ali družba), je bila ustanovljena z Zakonom o DARS leta 1993 kot koncesionar, upravljavec in vzdrževalec slovenskega avtocestnega omrežja in omrežja hitrih cest. Družba v imenu in za račun RS izvaja naloge v zvezi s prostorskim načrtovanjem, umeščanjem avtocest v prostor in pridobivanjem zemljišč za potrebe gradnje avtocest, v svojem imenu in za svoj račun pa izvaja naloge v zvezi z gradnjo avtocest. Družba je v skladu s koncesijsko pogodbo pristojna za kakovostno upravljanje in vzdrževanje ter obnavljanje sistema cestninskih cest v Sloveniji.
DARS, D. D.,
Povprečno število zaposlenih: 1.254 |
Lastniški delež RS: 100,00 % |
Lastniška struktura (Top 5) na dan 30. 6. 2024
Lastnik | Delež lastn. (%) |
---|---|
REPUBLIKA SLOVENIJA | 100,00 |
Komentar poslovanja v letu 2023
DARS je v letu 2023 posloval uspešno, presegel načrt in dosegel rekordne finančne rezultate, kar zagotavlja, da ostaja v dobri finančni kondiciji za uresničevanje ciljev na področju gradnje, vzdrževanja, upravljanja in cestninjenja avtocest in hitrih cest.
Skupni prihodki DARS so v letu 2023 znašali 546 mio EUR, kar je za 6 % več kot v letu 2022, od tega je 93,3 % oziroma 509,2 mio EUR prihodkov iz naslova cestnin. V strukturi prihodkov imajo največji, 48,6-odstotni delež, prihodki od cestninjenja težkih vozil, ki so bili v letu 2023 za 1 % nižji kot v letu 2022, prihodki od prodaje vinjet obsegajo 41,3 % in so bili za 16 % višji kot v letu 2022, prihodki od cestninjenja predora Karavanke pa predstavljajo 3,3 % in so bili za 5 % višji kot v letu 2022. Višji prihodki od prodaje vinjet so posledica večje količinske prodaje za 15 % glede na leto 2022 in tudi delne uskladitve z rastjo cen 15. junija 2023 na podlagi sklepa Vlade RS. Prihodki od cestnin za tovorni promet so nekoliko nižji zaradi izboljšanja strukture vozil z vidika emisijskih razredov, saj se vozni park uporabnikov avtocest stalno posodablja. Infrastrukturna pristojbina za težka vozila je enaka že od 1. aprila 2018, cestnina za uporabo cestnega predora Karavanke za osebna vozila pa se je v začetku leta 2023 povečala za 2,6 %. DARS je bil uspešen tudi pri nalaganju likvidnostnih presežkov, saj so finančni prihodki znašali skoraj 10 mio EUR, kar je za 125 % več kot leto prej.
Odhodki družbe so v letu 2023 znašali 376,5 mio EUR in so bili za 7 % višji kot v letu 2022, najbolj so se povečali stroški materiala zaradi povišanja cen energentov in stroški storitev. Stroški dela so porasli za 9 %, povprečno število zaposlenih se je povečalo za 1 %. Odpisi vrednosti, ki obsegajo največji delež odhodkov, so porasli za 3 %. Družba je v letu 2023 dosegla za 1 % višji EBIT kot v letu 2022, za 2 % višji EBITDA in za 4 % višji čisti dobiček kot v letu 2022.
Kapital družbe se je v letu 2023 povečal za 4 %, skupna vrednost aktive je na nivoju preteklega leta. Finančni dolg se je znižal, DARS je v letu 2023 odplačal za 129,9 mio EUR glavnice in 34,5 mio EUR obresti. Neto finančni dolg je znašal 1,1 mrd EUR, kar je za 11 % manj kot leto prej, kazalnik neto finančni dolg/EBITDA se je znižal, delež kapitala v virih sredstev pa povečal.
DARS je za investicije v imenu RS in za njen račun v letu 2023 namenil 17,4 mio EUR, kar je za 15 % manj kot v letu 2022, za investicije v imenu in za račun družbe DARS pa 215,8 mio EUR, kar je za 56 % več kot leto prej.
Z vidika ekonomskih meril je DARS v letu 2023 v celoti presegel ciljne vrednosti iz LNU 2023. Z vidika strateških meril pa cilji niso bili izpolnjeni v celoti. Kazalnik vrednost izvedenih gradbenih del pri obnavljanju avtocest zaostaja za ciljno vrednostjo v LNU 2023 pri investicijskem obnavljanju premostitvenih objektov, medtem ko je bilo investicijsko obnavljanje vozišč v okviru načrtov. Kazalnik povprečni čas trajanja oviranega prometa ali zaprtega pasu zaradi prometne nesreče je nekoliko slabši, kot je bilo načrtovano z LNU, ker je bilo v letu 2023 v primerjavi z letom 2022 veliko večjih delovnih zapor, več prometa in posledično več prometnih nesreč, katerih posledice je težje odstranjevati zaradi samih zapor. Kazalnik opremljenosti potencialno nevarnih odsekov na avtocestah/hitrih cestah z ITS zaostaja zaradi zamikov postopkov javnega naročanja. Slabšo vrednost izkazuje tudi kazalnik zadovoljstva uporabnikov avtocest, ki pa ni primerljiv s predhodnimi leti zaradi spremembe metodologije v letu 2023. Kazalnik delež vseh preobremenjenih tovornih vozil je po mnenju DARS porasel zaradi ukinitve avtocestne policije oziroma reorganizacije dela policije na avtocestah/hitrih cestah. Rast povprečne ponderirane obrestne mere je posledica rasti tržnih obrestnih mer, družba ima sicer večji del posojil fiksnih.
Osnovni finančni kazalniki
V % | 2023 | 2022 | 2021 |
---|---|---|---|
ROE | 4,30 | 4,33 | 3,78 |
ROA | 2,72 | 2,64 | 2,20 |
EBITDA MARŽA | 75,18 | 76,86 | 80,06 |
EBIT MARŽA | 36,51 | 37,65 | 34,71 |
NETO FINANČNI DOLG/EBITDA | 2,82 | 3,24 | 3,88 |
FINANČNI VZVOD | 1,55 | 1,61 | 1,67 |
Osnovni podatki iz izkaza finančnega položaja
(EUR) | 2023 | 2022 | 2021 |
---|---|---|---|
KRATKOROČNE FINANČNE NALOŽBE | 299.804.372 | 310.272.407 | 168.000.000 |
DENARNA SREDSTVA | 71.501.606 | 48.340.349 | 52.577.322 |
SREDSTVA | 5.166.555.559 | 5.159.975.244 | 5.092.759.905 |
KAPITAL | 3.333.743.669 | 3.199.015.617 | 3.041.652.197 |
DOLGOROČNE OBVEZNOSTI | 1.305.069.612 | 1.519.648.469 | 1.611.634.596 |
KRATKOROČNE OBVEZNOSTI | 315.355.204 | 248.396.148 | 267.600.721 |
Osnovni podatki iz izkaza poslovnega izida
(EUR) | 2023 | 2022 | 2021 |
---|---|---|---|
ČISTI PRIHODKI OD PRODAJE | 525.295.410 | 494.473.636 | 469.535.406 |
KOSMATI DONOS OD POSLOVANJA | 535.740.263 | 512.306.743 | 487.309.052 |
EBIT | 195.595.433 | 192.893.512 | 169.167.087 |
EBITDA | 402.777.728 | 393.778.810 | 390.145.355 |
ČISTI DOBIČEK | 140.467.680 | 135.132.702 | 112.703.369 |
Merila za merjenje uspešnosti poslovanja družb s kapitalsko naložbo države
EKONOMSKA MERILA | REALIZACIJA 2023 | LNU 2023 |
---|---|---|
ROE (v %) | 4,30 | 3,14 |
EBITDA marža (v %) | 75,18 | 72,48 |
Neto finančni dolg/EBITDA | 2,82 | 3,51 |
Finančni vzvod | 1,55 | 1,59 |
Dodana vrednost na zaposlenega (v EUR) | 368.194 | 350.440 |
STRATEŠKA MERILA | REALIZACIJA 2023 | LNU 2023 |
---|---|---|
Finančno vzdržna izgradnja avtocestnega omrežja in zagotavljanje ustrezne kakovosti upravljanja in vzdrževanja avtoceste | ||
Dolžina obnovljenih vozišč (v km) | 65,80 | 55,00 |
Vrednost izvedenih gradbenih del pri obnavljanju avtocest (v mio EUR) | 86,13 | 75,00 |
Pretočnost, varnost in trajnost avtocestnega omrežja | ||
Povprečni čas trajanja zapore ceste zaradi prometne nesreče (v min) | 110 | 116,00 |
Povprečni čas trajanja oviranega prometa ali zaprtega pasu zaradi prometne nesreče (v min) | 67,10 | 65,30 |
Letno število prometnih nesreč | 2161 | zmanjšanje |
Opremljenost potencialno nevarnih odsekov na avtocestah/hitrih cestah z ITS (v %) | 66,60 | 75,00 |
Skupni indeks zadovoljstva s slovenskimi avtocestami | 69,50 | 78,50 |
Delež vseh preobremenjenih tovornih vozil (izmerjeno na petih stalnih točkah) | 15,20 | |
Aktivno upravljanje dolga | ||
Povprečna ponderirana obrestna mera (v %) | 2,50 | 2,16 |
Stopnja lastniškosti financiranja (v %) | 64,53 | 62,76 |
Obrestno kritje (EBITDA/obresti) | 11,66 | 10,31 |
Glavni cilji skupine in poslovne usmeritve v prihodnje
Glavni cilji in usmeritve v prihodnje
DARS je v marcu 2021 sprejel novo strategijo družbe za obdobje 2021–2025, ki je bila aprila 2024 drugič novelirana. V strategiji so opredeljene tri ključne strateške usmeritve:
– zagotavljanje varnosti, pretočnosti ter zanesljivih in pravočasnih storitev za uporabnike avtocestnega omrežja,
– dolgoročna poslovna stabilnost in trajnostna naravnanost,
– zavzeti in kompetentni zaposleni.
V skladu s strateškimi usmeritvami je DARS definiral tudi ključne strateške cilje, med katere sodijo (i) zagotavljanje prometne varnosti, (ii) zagotavljanje pretočnosti prometa, (iii) nadaljevanje gradnje novih in modernizacija obstoječih odsekov avtocest in hitrih cest ter (iv) zagotavljanje zanesljivih in pravočasnih uporabniških storitev, kar bo vse prispevalo k zmanjšanju števila prometnih nesreč in povečanju indeksa zadovoljstva uporabnikov. V zvezi s tem bo DARS na več nevarnih odsekih avtoceste vzpostavil fiksne sisteme sekcijskega merjenja hitrosti ter povečal pokritost avtoceste s sistemi za nadzor in vodenje prometa. DARS bo še naprej razvijal avtocestno omrežje, med ključne projekte sodijo izgradnja druge cevi predora Karavanke, izgradnja odseka tretje razvojne osi in vzpostavitev tretjega pasu na vpadnicah v Ljubljano. Kot strateški cilj je DARS definiral tudi (v) zagotovitev dolgoročnega stabilnega poslovanja, kar je pogoj za zagotovitev vzdržnega finančnega položaja ob hkratnem vlaganju v dolgoročni razvoj družbe in njene infrastrukture. Pomembna strateška cilja DARS sta tudi (vi) digitalna preobrazba družbe ter (vii) razvoj trajnostne infrastrukture in krožnega gospodarstva. V zvezi s tem bo DARS uvedel dodatne ponudnike storitev EETS (evropski sistem elektronskega cestninjenja) in nadgradil sistem DarsGo v skladu z direktivo o evrovinjeti, predvidene pa so tudi spremembe elektronskega cestninjenja težkih tovornih vozil (druga generacija). Prav tako bo DARS izvajal ukrepe za učinkovito rabo energije in zmanjšanje deleža izpustov toplogrednih plinov. Predvidene so investicije v izgradnjo sončnih elektrarn in dodatne polnilnice za električne avtomobile na počivališčih ob avtocesti. Med strateškimi cilji so še (viii) krepitev zavzetosti in kompetentnosti zaposlenih, (ix) razvoj voditeljstva ter (x) zagotavljanje varnosti delavcev pri delu in krepitev njihovega zdravja. Za leto 2024 DARS načrtuje 552,6 mio EUR celotnih prihodkov in 115,8 mio EUR čistega poslovnega izida. DARS vstopa v fazo povečane investicijske aktivnosti, v letu 2024 bo za investicije namenil kar 374,6 mio EUR, v naslednjih pa se bodo še okrepile. DARS bo v letu 2024 izvedel tudi refinanciranje glavnic kreditov, ki zapadejo v plačilo v letu 2024.
Družba pri svojem poslovanju upošteva naslednja referenčna kodeksa:
Slovenski kodeks upravljanja javnih delniških družb |
DA |
Kodeks korporativnega upravljanja družb s kapitalsko naložbo države |
DA |