Osnovni podatki o dejavnosti
Družba DARS, d. d., je bila ustanovljena z Zakonom o DARS leta 1993 kot koncesionar, upravljavec in vzdrževalec slovenskega avtocestnega omrežja in omrežja hitrih cest. Družba v imenu in za račun Republike Slovenije izvaja naloge v zvezi s prostorskim načrtovanjem, umeščanjem avtocest v prostor in pridobivanjem zemljišč za potrebe gradnje avtocest, v svojem imenu in za svoj račun pa naloge v zvezi z gradnjo avtocest. Družba je v skladu s koncesijsko pogodbo pristojna za kakovostno upravljanje in vzdrževanje ter obnavljanje sistema cestninskih cest v Sloveniji. Edini ustanovitelj DARS je Republika Slovenija.
DARS, D. D.,
Število zaposlenih: 1.269 |
Lastniški delež RS: 100,00 % |
Lastniška struktura (Top 5) na dan 30. 6. 2021
Lastnik | Delež lastn. (%) |
---|---|
REPUBLIKA SLOVENIJA | 100,00 |
Informacija o poslovanju družbe v letu 2020
Ob koncu leta 2020 je družba DARS v Republiki Sloveniji upravljala 623 kilometrov avtocest, 141 kilometrov priključkov nanje, 22 kilometrov razcepov in 38 kilometrov drugih cest. Na poslovanje družbe v letu 2020 je negativno vplivala epidemija covida-19, kar se je najbolj odrazilo pri prodaji vinjet, saj se je v času prvega in drugega vala epidemije zmanjšalo število dnevnih migracij, skoraj povsem pa so se ustavile turistične dejavnosti in s tem tudi potovanja oz. migracije ljudi po vsem svetu. Slednje je imelo velik vpliv na prodajo kratkoročnih vinjet. Manj prizadet je bil tovorni promet, ki je potekal večino časa nemoteno, a je zaradi padca gospodarske aktivnosti po vsej Evropi tudi beležil upad. Zaradi tega je bila družba primorana izdelati rebalans poslovnega načrta za leto 2020.
Skupni prihodki družbe DARS so v poslovnem letu 2020 znašali 416,8 mio EUR, kar je bilo za 20 % manj kot v letu 2019. Najpomembnejši segment prihodkov družbe so cestninski prihodki, ki so v letu 2020 dosegli 387,0 mio EUR oz. 92,8 % vseh prihodkov in so v primerjavi z letom 2019 beležili znaten upad v višini 17 %. Med njimi so prihodki od vinjet znašali 144,4 mio EUR (–26 %), prihodki od tovornega prometa 231,5 mio EUR (–9 %) ter prihodki od predora Karavanke 11,1 mio EUR (–29 %). Družba je dodatno ustvarila še 16,2 mio EUR drugih poslovnih prihodkov, pretežno iz naslova evropskih sredstev in državnih pomoči, kar je bilo za 59 % manj kot v letu 2019. Odhodki družbe DARS so v letu 2020 znašali 344,1 mio EUR in so bili glede na leto 2019 nižji za 2 %. V strukturi odhodkov so imeli največji delež (61,8 %) odpisi vrednosti, ki so se v letu 2020 glede na leto prej zvišali za 1 %, na 212,8 mio EUR. V okviru odpisov vrednosti so 26,7 mio EUR predstavljali prevrednotovalni poslovni odhodki pri neopredmetenih in opredmetenih osnovnih sredstvih, ki so negativno vplivali na čisti poslovni izid družbe in se v veliki meri nanašajo na izločitve sestavnih delov avtocest (npr. obnove zgornjega ustroja cestišč). Za 4 % so se zvišali stroški dela, ki so dosegli 46,8 mio EUR in so predstavljali 13,6 % vseh odhodkov družbe. Stroški blaga, materiala in storitev so se znižali za 12 %, na 44,4 mio EUR. Čisti poslovni izid družbe DARS je v letu 2020 znašal 59,5 mio EUR in je bil v primerjavi z letom 2019 nižji za 57 %.
V letu 2020 je družba namenila za investicije »v imenu in za račun DARS« 118,9 mio EUR ter »v imenu in za račun Republike Slovenije«, kamor sodijo naložbe v pridobivanje nepremičnin in prostorsko načrtovanje, 13,8 mio EUR. Med večjimi projekti velja omeniti pričetek gradnje vzhodne cevi predora Karavanke, obnovo zahodne cevi predora Golovec in pričetek gradnje na odseku severnega dela tretje razvojne osi.
Družbi v letu 2020 zaradi posledic epidemije covida-19 ni uspelo doseči ekonomskih meril, določenih v letnem načrtu upravljanja, medtem ko pri strateških merilih ni bilo bistvenih odstopanj, razen pri številu zastojev glede na število vseh obnov, saj do zastojev ni prihajalo. ROE v višini 2,06 % je za 2,54 odstotne točke zaostal za cilji iz LNU. Nižja od pričakovanj je bila dosežena EBITDA marža, ki je znašala 77,32 %, prav tako slabši od pričakovanj je bil kazalnik neto finančni dolg v primerjavi z EBITDA, ki se je namesto pričakovanih 4,50 poslabšal na 5,15. Glavni razlog za to je občutno zmanjšanje EBITDA, ki se je v letu 2020 znižal za 24 % oz. za 100,2 mio EUR, na 321,8 mio EUR.
Osnovni finančni kazalniki
V % | 2020 | 2019 | 2018 |
---|---|---|---|
ROE PRED DAVKI | 2,51 | 5,92 | 6,48 |
ROA PRED DAVKI | 1,39 | 3,14 | 3,28 |
EBITDA MARŽA | 77,32 | 80,84 | 81,22 |
EBIT MARŽA | 26,18 | 40,42 | 45,44 |
NETO DOLG/EBITDA | 5,15 | 4,23 | 4,81 |
FINANČNI VZVOD | 1,77 | 1,85 | 1,91 |
Osnovni podatki iz izkaza finančnega položaja
(EUR) | 2020 | 2019 | 2018 |
---|---|---|---|
KRATKOROČNE FINANČNE NALOŽBE | 208.000.000 | 268.000.000 | 331.264.113 |
DENARNA SREDSTVA | 62.307.559 | 35.385.398 | 48.994.859 |
SKUPAJ SREDSTVA | 5.175.871.112 | 5.307.039.906 | 5.656.311.816 |
KAPITAL | 2.922.963.531 | 2.863.136.409 | 2.963.264.000 |
DOLGOROČNE OBVEZNOSTI | 1.782.570.540 | 1.917.205.405 | 2.176.955.565 |
KRATKOROČNE OBVEZNOSTI | 295.278.784 | 341.377.547 | 295.438.931 |
Osnovni podatki iz izkaza uspeha
(EUR) | 2020 | 2019 | 2018 |
---|---|---|---|
ČISTI PRIHODKI OD PRODAJE | 398.581.556 | 480.750.876 | 465.605.859 |
KOSMATI DONOS IZ POSLOVANJA | 416.199.166 | 522.055.234 | 489.380.078 |
ODPISI VREDNOSTI | 212.849.987 | 211.019.620 | 175.081.720 |
ČISTI POSLOVNI IZID OBRAČUNSKEGA OBDOBJA | 59.526.614 | 139.611.455 | 154.421.963 |
Merila za merjenje uspešnosti poslovanja
EKONOMSKA MERILA | REALIZACIJA 2020 | LNU 2020 |
---|---|---|
ROE (v %) | 2,06 | 4,60 |
EBITDA marža (v %) | 77,32 | 80,00 |
Neto finančni dolg/EBITDA | 5,15 | 4,50 |
Finančni vzvod | 1,77 | 1,80 |
Dodana vrednost na zaposlenega (v EUR) | 292.337,54 | 350.000,00 |
STRATEŠKA MERILA | REALIZACIJA 2020 | LNU 2020 |
---|---|---|
Dolžina obnovljenih vozišč (v km) | 52,80 | 60,00 |
Vrednost izvedenih gradbenih del pri obnavljanju AC (v mio EUR) | 56,37 | 60,00 |
Število zastojev/število vseh obnov | 0 | 0,56 |
Število prometnih nesreč | 1045 | zmanjšanje |
Opremljenost potencialno nevarnih odsekov AC/HC z ITS (v %) | 66,60 | 60,00 |
Skupni indeks zadovoljstva s slovenskimi AC | 78,70 | 78,00 |
Povprečna ponderirana obrestna mera | 1,63 | 1,70 |
Stopnja lastniškosti financiranja | 56,47 | 55,00 |
Delež obresti v EBITDA | 0,11 | 0,10 |
Glavni cilji skupine in poslovne usmeritve v prihodnje
Strateške usmeritve in cilji
Družba DARS je v marcu 2021 sprejela novo strategijo za obdobje 2021–2025 in v njej opredelila tri ključne strateške smernice:
- zagotavljanje varnosti, pretočnosti ter zanesljivih in pravočasnih storitev za uporabnike avtocestnega omrežja,
- dolgoročna poslovna stabilnost in trajnostna naravnanost ter
- zavzetost in kompetentnost zaposlenih.
V skladu z novo strategijo si bo družba prizadevala zmanjšati število prometnih nesreč in tako zagotavljati večjo pretočnost prometa ter povečati indeks zadovoljstva uporabnikov. V letu 2021 je bila ustanovljena avtocestna policija, ki bo izvajala okrepljen nadzor prometa na celotnem avtocestnem križu. Družba bo nadaljevala modernizacijo obstoječih cestišč in gradnjo novih odsekov avtocest in hitrih cest, kamor sodi izgradnja druge cevi predora Karavanke in tretje razvojne osi. Prav tako si bo družba prizadevala za digitalno preobrazbo, npr. uvedbo elektronskih vinjet, ki bodo nadomestile dosedanje samolepljive vinjete. S področja trajnostnega poslovanja bodo izvedeni ukrepi za učinkovito rabo energije in zmanjšanje deleža izpustov toplogrednih plinov.
Družba vstopa v obdobje visokih letnih obveznosti iz naslova odplačila dolga in v obdobje povečanih investicij. V letih 2021–2025 zapade v plačilo za 905 mio EUR glavnic kreditov, medtem ko je za investicije do leta 2025 predvidenih preko 1,7 mrd EUR. V tem obdobju bodo letne obveznosti iz naslova odplačila dolga porabile bistveni del denarnega toka iz poslovanja, zato bo del dolga ob izvajanju investicijskih načrtov treba refinancirati. Skupni dolg družbe DARS je ob koncu leta 2020 znašal 1,90 mrd EUR in se je v zadnjih petih letih znižal za 672 mio EUR. Zaradi obsežnih novih investicijskih projektov družba v naslednjih letih pričakuje ponovni dvig skupnega dolga. Za dolgoročno stabilnost poslovanja družbe bo ključno tudi zagotavljanje ustrezne višine cestninskih prihodkov.
Družba pri svojem poslovanju upošteva naslednja referenčna kodeksa:
Kodeks korporativnega upravljanja družb s kapitalsko naložbo države |
DA |
Slovenski kodeks upravljanja javnih delniških družb |
DA |
Opomba: Odstopanja od spoštovanja zgoraj navedenih kodeksov so navedena oziroma pojasnjena v Letnem poročilu družbe za leto 2020 (strani 17–21).