Osnovni podatki o dejavnosti
Skupina Slovenske železnice je izvajalec obvezne gospodarske javne službe vzdrževanja, obratovanja in obnavljanja javne železniške infrastrukture ter obvezne gospodarske javne službe prevoza potnikov v notranjem in čezmejnem regijskem železniškem prometu, in sicer v obsegu, ki ga določa prometna politika na področju javnega potniškega prometa. Tovorni promet pa je tržna dejavnost Slovenskih železnic. Slovenske železnice ponujajo prevoz tovora doma in v tujini, in sicer predvsem masovnih tovorov, vse pomembnejši pa postaja multimodalni transport, ki omogoča enostavno in konkurenčno uporabo optimalnega načina prevoza. V okviru skupine Slovenske železnice se kot strateške dejavnosti izvajajo tudi storitve vleke tovornih in potniških vlakov ter vzdrževanje voznih sredstev, kar omogoča zanesljive in kakovostne storitve, ter trženje storitev inženiringa, obnov in novogradenj železniške infrastrukture.
Skupino Slovenske železnice poleg družbe Slovenske železnice, d. o. o., sestavljajo tudi odvisne družbe SŽ – Infrastruktura, d. o. o., SŽ – Potniški promet, d. o. o., SŽ – Tovorni promet, d. o. o., SŽ – VIT, d. o. o., SŽ – ŽIP, storitve, d. o. o., Prometni institut, d. o. o., SŽ – Železniško gradbeno podjetje, d. d., SŽ – Železniška tiskarna, d. d., in Fersped, d. o. o., v katerih ima družba Slovenske železnice, d. o. o., 100-odstotni ali večinski delež, ter odvisne družbe, v katerih imajo navedene odvisne družbe 100-odstotni ali večinski delež.
SLOVENSKE ŽELEZNICE, D. O. O.
Število zaposlenih: 6.925 |
Lastniški delež RS: 100,00 % |
Lastniška struktura (Top 5) na dan 30. 6. 2021
Lastnik | Delež las. (%) |
---|---|
REPUBLIKA SLOVENIJA | 100,00 |
Komentar poslovanja v letu 2020
Skupina SŽ je v letu 2020 realizirala nižje poslovne prihodke, kot je načrtovala. Doseženi rezultati poslovanja so nižji od planiranih in so tudi nižji od rezultatov leta 2019. Glavni vzrok je epidemija covida-19, zaradi katere so se znižali prihodki na področju tovornega prometa, še posebej pa na področju potniškega prometa, saj je v prvem valu epidemije v spomladanskem obdobju promet dva meseca popolnoma stal. Dodaten negativen vpliv na obseg tovornega in potniškega prometa so povzročila obsežna vzdrževalna in investicijska dela na železniški infrastrukturi z daljšimi zaporami odsekov. Na slabši končni rezultat skupine so imeli pomemben vpliv stroški dela, ki so bili povečani za izplačane odpravnine zaradi pospešitve izvedbe kadrovskega prestrukturiranja v višini 32 mio EUR, kar bo imelo vpliv na nižje stroške dela v prihodnjih letih, v tekočem letu pa je poslabšalo kazalnike poslovanja (EBIT, EBITDA, čisti dobiček).
Kljub oteženim pogojem poslovanja je skupina dosegla pozitivni čisti poslovni izid, in sicer v višini 10,9 mio EUR, in ROE v višini 2,0 %, kar je bistveno nižje od postavljenega cilja v LNU (5,10). Zaradi razlogov, opisanih v prejšnjem odstavku, večina ekonomskih in strateških meril iz LNU ni dosežena.
V letu 2020 so potekale aktivnosti za modernizacijo voznih sredstev in prestrukturiranje skupine. Dobavljene so bile že prve garniture iz pogodbenega števila 52 potniških garnitur. Pomemben mejnik v letu 2020 je odločitev o projektu strateškega partnerstva v tovornem prometu, h kateremu je SDH podal soglasje 30. novembra 2020. Z izbranim strateškim partnerjem EP Logistic International bo SŽ ustanovila skupno joint venture družbo predvidoma v drugi polovici leta 2021. Projekt nakupa avtobusnega podjetja je bil zaradi novih razmer prestavljen, a ostaja med strateškimi načrti in bo predvidoma izveden v letu 2021.
Osnovni finančni kazalniki
2020 | 2019 | 2018 | |
---|---|---|---|
ROE PRED DAVKI | 2,55 | 9,04 | 9,15 |
ROA PRED DAVKI | 1,39 | 4,31 | 4,27 |
EBITDA MARŽA | 11,79 | 15,32 | 13,34 |
EBIT MARŽA | 2,94 | 7,01 | 6,45 |
NETO DOLG/EBITDA | 1,08 | 1,44 | 0,54 |
FINANČNI VZVOD | 1,84 | 1,82 | 2,51 |
Osnovni podatki iz izkaza finančnega položaja
2020 | 2019 | 2018 | |
---|---|---|---|
KRATKOROČNE FINANČNE NALOŽBE | 63.909.002 | 6.715.601 | 60.271.385 |
DENARNA SREDSTVA | 42.467.907 | 17.808.111 | 181.522.305 |
SKUPAJ SREDSTVA | 1.008.213.484 | 984.548.113 | 895.348.983 |
KAPITAL | 548.275.424 | 541.144.770 | 356.023.566 |
DOLGOROČNE OBVEZNOSTI | 263.219.044 | 248.052.733 | 175.161.108 |
KRATKOROČNE OBVEZNOSTI | 165.071.180 | 161.950.906 | 331.053.768 |
Osnovni podatki iz izkaza uspeha
2020 | 2019 | 2018 | |
---|---|---|---|
ČISTI PRIHODKI OD PRODAJE | 407.210.561 | 443.472.213 | 422.888.080 |
KOSMATI DONOS IZ POSLOVANJA | 537.240.856 | 601.009.374 | 561.945.256 |
ODPISI VREDNOSTI | 47.556.749 | 49.970.820 | 38.689.848 |
ČISTI POSLOVNI IZID OBRAČUNSKEGA OBDOBJA | 10.919.467 | 35.030.125 | 29.312.868 |
Merila za merjenje uspešnosti poslovanja
EKONOMSKA MERILA | REALIZACIJA 2020 | LNU 2020 |
---|---|---|
ROE (v %) | 2,00 | 5,10 |
EBITDA marža (v %) | 11,79 | 14,40 |
Dodana vrednost na zaposlenega (v EUR) | 47.885,15 | 46.000,00 |
Neto finančni dolg/EBITDA | 1,08 | 2,10 |
Finančni vzvod | 1,84 | 1,80 |
STRATEŠKA MERILA | REALIZACIJA 2020 | LNU 2020 |
---|---|---|
Prepeljani tovor/potniki | ||
Tovor (v tisoč tonah) | 18.666,00 | 20.300,00 |
Tovor (v mio NTKM) | 4.644,00 | 5.000,00 |
Potniki (v tisoč potnikih) | 8.151,00 | 15.000,00 |
Potniki (v mio PKM) | 397,00 | 720,00 |
Izredni dodogdki | ||
Število izrednih dogodkov* | 18,00 | zmanjšanje |
Učinkovita izraba infrastrukture – zmanjšanje zamud/izkoriščenost prog | ||
Tovorni promet (v min/100km) | 72,60 | 106,00 |
Potniški promet (v min/100km) | 2,70 | 3,10 |
Izkoriščenost prog (vlkm/km proge) | 6,60 | 9,10 |
Glavni cilji skupine in poslovne usmeritve v prihodnje
Strateški cilji in usmeritve
Strateški cilji, ki jih zasleduje skupina:
- rast obsega prevoza tovora na evropskih koridorjih se bo uresničevala z ustanovitvijo in aktiviranjem družbe skupnega podviga s strateškim partnerjem EPH;
- postati steber integriranega javnega potniškega prometa z večinskim tržnim deležem na trgu javnega medkrajevnega prevoza, kar bo omogočila tudi planirana razširitev dejavnosti na avtobusni potniški promet, in tudi s tem prispevati k večji okoljski trajnostni dejavnosti transportnega sektorja;
- vzpostaviti nov potniški center Ljubljana, ki bo združeval infrastrukturo vseh oblik in tako predstavljal multimodalni potniški terminal, skupaj z avtobusno postajo, pripadajočimi parkirnimi prostori in centralno poslovno stavbo;
- zagotavljati učinkovito in zanesljivo vzdrževanje in upravljanje železniške infrastrukture ter vodenje železniškega prometa na njej ter zanesljivo in učinkovito vzdrževanje železniških vozil in izvajanje vleke vlakov;
- digitalizirati strateške dejavnosti in poslovne procese ter kadrovska prenova;
- vzpostaviti delovanje skupine v petih stebrih: logistika, mobilnost potnikov, upravljanje javne železniške infrastrukture, gradbeništvo in podporne dejavnosti.
Družba pri svojem poslovanju upošteva naslednje referenčne kodekse:
Kodeks korporativnega upravljanja družb s kapitalsko naložbo države |
DA |
Slovenski kodeks upravljanja javnih delniških družb |
NE |
Opomba: Odstopanja od spoštovanja kodeksa so navedena oziroma pojasnjena v Letnem poročilu Slovenske železnice, d. o. o., in skupine Slovenske železnice za leto 2020 (strani 25–27).