Predstavitev 20 največjih družb portfelja RS in SDH

Opombe: kriterij izbora je knjigovodska vrednost deležev RS in SDH na dan 31. 12. 2023. Podatki se nanašajo na skupine družb, predstavitve družb pa so iz Letnega poročila o upravljanju kapitalskih naložb RS in SDH za leto 2023. Vsi podatki se posodabljajo enkrat letno, in sicer oktobra ob izdaji letnega poročila.



Osnovni podatki o dejavnosti

Skupina   Slovenske   železnice   (Skupina  SŽ  ali  skupina)  je  izvajalec  obvezne  gospodarske javne službe  vzdrževanja,  obratovanja  in  obnavljanja  javne železniške   infrastrukture   ter   obvezne   gospodarske javne službe   prevoza   potnikov   v   notranjem  in  čezmejnem  regijskem  železniškem  prometu,  in sicer   v   obsegu,  ki  ga  določa  prometna  politika  na  področju  javnega  potniškega  prometa.  Skupina  izvaja  tudi  tržno  dejavnost na    področju    železniškega    tovornega    prometa    s    ponudbo   prevoza   tovora   doma   in   v   tujini,   in   sicer   predvsem   masovnih tovorov,   vse   pomembnejši  pa  postaja  multimodalni  transport,  ki  omogoča  enostavno  in  konkurenčno  uporabo  optimalnega načina   prevoza.   V   okviru   Skupine   SŽ   se   kot  strateške  dejavnosti  izvajajo  tudi  storitve  vleke  tovornih  in  potniških  vlakov  ter vzdrževanje    voznih    sredstev,    kar    omogoča    zanesljive    in    kakovostne    storitve    ter    trženje    storitev    inženiringa,   obnov   in novogradenj železniške infrastrukture.

Skupino   poleg   matične   družbe   Slovenske   železnice,   d.   o.   o.   (SŽ   ali   družba) ,  po   stanju   na   dan 31.   decembra   2023  sestavljajo  odvisna družba   SŽ   EP,   d.   o.   o.,   v   kateri   imajo   SŽ   51-odstotni   delež   (SŽ   EP,   d.   o.  o.,  je   100-odstotni   lastnik   odvisnih   družb   SŽ – Tovorni promet, d.   o.   o.,   in   Fersped,   d.   o.   o.),   in   odvisnih   družb   SŽ – Potniški   promet,   d.   o.   o.,   SŽ – Infrastruktura,   d.  o.  o., SŽ – VIT,   d.   o.   o.,    SŽ – ŽGP Ljubljana,   d.   d.,   SŽ – ŽIP,   d.   o.   o.,   Prometni   institut   Ljubljana,   d.   o.  o.,  in SŽ – Železniška tiskarna Ljubljana, d. d., v katerih imajo SŽ 100-odstotni ali večinski delež.

SLOVENSKE ŽELEZNICE, D. O. O.

Kolodvorska ulica 11, 1000 Ljubljana
Povprečno število zaposlenih: 6.753
Lastniški delež RS: 100,00 %


Lastniška struktura (Top 5) na dan 30. 6. 2024

Lastnik Delež las. (%)
REPUBLIKA SLOVENIJA 100,00

 

 

Komentar poslovanja v letu 2023

Skupina Slovenske železnice je v letu 2023 poslovala uspešno in presegla rezultate preteklega leta. Čisti prihodki od prodaje skupine so v letu 2023 dosegli načrtovane in so za 12,8 % presegli prihodke iz leta 2022, skupni prihodki iz poslovanja v višini 694,9 mio EUR pa so bili za 13,3 % višji kot v letu 2022. Poslovni odhodki v višini 648,4 mio EUR so v letu 2023 za 13,3 % presegli poslovne odhodke preteklega leta. Stroški dela, ki so obsegali 45 % vseh poslovnih odhodkov, so se povečali za 13,9 %, predvsem zaradi uskladitve višine izhodiščne plače z inflacijo, povišanja minimalne plače, spremembe načina obračuna osnovne plače in višjega izplačila poslovne uspešnosti. EBITDA Skupine SŽ je bil v letu 2023 višji od realiziranega v letu 2022 za 11,7 %, čisti poslovni izid pa za 25,0 %.

 

Kapital in skupna vrednost aktive Skupine SŽ sta se v letu 2023 povečala za 4 %. Zadolženost Skupine SŽ ostaja nizka, saj je bil kazalnik neto finančni dolg v primerjavi z EBITDA ob koncu leta 2023 ponovno negativen.

 

Po obsežnem naložbenem ciklu nakupa novih potniških vlakov v letu 2022 v letu 2023 večjih nakupov vlakov ni bilo. V celoti je bilo v letu 2023 v Skupini SŽ za investicijska vlaganja namenjenih 32,8 mio EUR, kar je precejšen upad glede na leto 2022, ko je bilo za investicijska vlaganja namenjenih 272,6 mio EUR. Največji delež investicij leta 2023 (50,7 %) obsegajo vlaganja v modernizacijo vlakov (v glavnini namenjena vzdrževanju vlakov), nadaljevale so se naložbe v informatiko za potrebe digitalizacije poslovnih procesov (prenova poslovnega informacijskega sistema v družbah skupine). Skupina je v letu 2023 nadaljevala aktivnosti modernizacije voznega parka: (i) v stebru logistike so podpisali pogodbo za nabavo dvajsetih tovornih vagonov in potrdili investicijski program za projekt posodobitve lokomotivskega voznega parka, na osnovi katerega je bil januarja 2024 objavljen javni razpis; (ii) v stebru mobilnosti so v drugem kvartalu podpisali pogodbo za dvajset novih potniških vlakov v sklopu tretje faze nabave in začeli pripravo dokumentacije za četrto fazo.

 

V letu 2023 se je skupina še naprej soočala z infrastrukturnimi omejitvami, povezanimi z večjo investicijo države v javno železniško infrastrukturo. Zapore prometa so povzročala tudi neurja in avgustovske poplave. Te zapore so botrovale manjšemu obsegu prepeljanega blaga v tovornem prometu in povzročile večje zamude v potniškem prometu. Tako je Skupina SŽ v letu 2023 glede na leto prej prepeljala za 7 % manj blaga (18,2 mio ton), povečal pa se je obseg prepeljanih potnikov za 6 % (15,7 mio potnikov).

 

Skupina SŽ je v letu 2023 presegla postavljena ekonomska merila iz LNU 2023. Pri strateških merilih izstopa nedoseganje načrtovane količine prepeljanega tovora v tonah (za 11 % nižja od zastavljenega cilja v LNU), kar pa je predvsem posledica številnih zapor zaradi obsežnih obnov na železniški infrastrukturi. Število prepeljanih potnikov je bilo v letu 2023 za 4 % višje kot predvideno v okviru LNU, kar je delno možno pripisati posodobitvi voznih sredstev. Zamude v prometu so bile v letu 2023 na področju prevoza tovora nižje od pričakovanj v LNU (za 49 %), znatno pa višje od pričakovanj pri prevozu potnikov (za 142 %). Zaradi spremenjene metodologije (poročanje o skupnem številu nesreč, ne le o resnih nesrečah, kot je bilo to prej) izstopa tudi povečanje števila nesreč in resnih nesreč (97-odstotno povečanje v primerjavi z letom 2022 in 306-odstotno povečanje v primerjavi z LNU). V tragični nesreči pri Postojni v decembru 2023 sta umrla dva zaposlena delavca SŽ, ki sta opravljala obnovitvena dela na progi. S sprejetjem priporočil državnega preiskovalca so bili predpisani dodatni ukrepi za zmanjšanje tveganj in izboljšanje varnosti progovnih delavcev.



Osnovni finančni kazalniki

  2023 2022 2021
ROE (v %) 5,21 5,02 5,21
ROA (v %) 3,55 3,21 2,94
EBITDA MARŽA (v %) 16,62 16,86 16,53
EBIT MARŽA (v %) 6,69 6,66 6,28
NETO FINANČNI DOLG/EBITDA –0,30 –1,10 0,20
FINANČNI VZVOD 1,47 1,46 1,72


Osnovni podatki iz izkaza finančnega položaja

  2023 2022 2021
KRATKOROČNE FINANČNE NALOŽBE 98.202.136 130.702.160 2.238
DENARNA SREDSTVA 79.957.585 118.293.116 127.193.686
SREDSTVA 1.271.549.048 1.218.893.581 988.974.187
KAPITAL 864.346.585 834.109.083 576.332.485
DOLGOROČNE OBVEZNOSTI 180.940.618 182.705.502 222.022.250
KRATKOROČNE OBVEZNOSTI 184.812.189 171.527.866 155.596.642


Osnovni podatki iz izkaza poslovnega izida                                              

  2023 2022 2021
ČISTI PRIHODKI OD PRODAJE 528.207.833 468.217.493 413.991.511
KOSMATI DONOS OD POSLOVANJA 694.930.591 613.347.707 542.798.011
EBIT 46.517.588 40.825.655 34.098.732
EBITDA 115.489.540 103.434.824 89.745.766
ČISTI DOBIČEK 44.248.998 35.389.017 29.320.538


Merila za merjenje uspešnosti poslovanja družb s kapitalsko naložbo države                                                 

EKONOMSKA MERILA REALIZACIJA 2023 LNU 2023
ROE (v %) 5,21 4,44
EBITDA marža (v %) 16,62 15,96
Dodana vrednost na zaposlenega (v EUR) 60.340 53.387
Neto finančni dolg/EBITDA –0,30 0,70
Finančni vzvod 1,47 1,47

 

STRATEŠKA MERILA  REALIZACIJA 2023 LNU 2023
Tovor (v tisoč tonah) 18.215 20.405
Tovor (v mio NTKM) 4482 4967
Potniki (v tisoč potnikih) 15.749 15.201
Potniki (v mio PKM) 990 776
Število nesreč in resnih nesreč 65,00 16,00
Tovorni promet (v min/100km) 113 220
Potniški promet (v min/100km) 5,80 2,40
Izkoriščenost prog (tisoč vlkm/km proge) 9,47 9,40

Glavni cilji skupine in poslovne usmeritve v prihodnje

Glavni cilji in usmeritve v prihodnje

Pravočasno dokončanje investicij v železniško infrastrukturo bo v prihodnjih letih ključno za izboljšanje prepustnosti in povečanje količinskih prevoznih zmogljivosti železnice. V okviru novega Potniškega centra Ljubljana, ki bo izboljšal prepustnost skozi Ljubljano za potniški in tovorni promet ter pripomogel k boljšemu razvoju potniškega prometa po celotni državi, so konec leta 2023 stekla gradbena dela. Pravočasno dokončanje investicij v železniško infrastrukturo bo v prihodnjih letih ključno za izboljšanje prepustnosti in povečanje količinskih prevoznih zmogljivosti železnice. V okviru novega Potniškega centra Ljubljana, ki bo izboljšal prepustnost skozi Ljubljano za potniški in tovorni promet ter pripomogel k boljšemu razvoju potniškega prometa po celotni državi, so konec leta 2023 stekla gradbena dela.

Skupina bo nadaljevala izvajanje postavljenih ciljev v Strateškem poslovnem načrtu 2021–2025. Glavni strateški cilji, ki jih zasleduje skupina, so:

  • rast obsega prevoza tovora na evropskih koridorjih; cilj se bo uresničeval z ustanovljeno družbo SŽ – EP, d. o. o., ki v strategiji predvideva investicije v posodobitev voznega parka in terminalske opreme ter regionalno širitev z združitvami in prevzemi, s ciljem postati vodilna regijska logistična skupina;
  • postati steber integriranega javnega potniškega prometa v Sloveniji z večinskim tržnim deležem na trgu javnega medkrajevnega prevoza z investicijami v prevozna sredstva ter širitvijo na področje avtobusnega prometa s ponudbo mobilnosti od prvega do zadnjega kilometra;
  • vzpostavitev modernega potniškega centra Ljubljana, ki bo združeval infrastrukturo vseh oblik prevoza potnikov in predstavljal multimodalni potniški terminal;
  • zagotavljati učinkovito in zanesljivo vzdrževanje in upravljanje železniške infrastrukture ter vodenje železniškega prometa na njej ter zanesljivo in učinkovito vzdrževanje železniških vozil in izvajanje vleke vlakov;
  • digitalizacija strateških dejavnosti in poslovnih procesov ter kadrovska prenova.

Družba pri svojem poslovanju upošteva naslednji referenčni kodeks:

Kodeks korporativnega upravljanja družb s kapitalsko naložbo države      

   DA    

 

 

Predstavitev 20 največjih družb v RS