Osnovni podatki o dejavnosti
Skupina Slovenske železnice (Skupina SŽ ali skupina) je izvajalec obvezne gospodarske javne službe vzdrževanja, obratovanja in obnavljanja javne železniške infrastrukture ter obvezne gospodarske javne službe prevoza potnikov v notranjem in čezmejnem regijskem železniškem prometu, in sicer v obsegu, ki ga določa prometna politika na področju javnega potniškega prometa. Skupina izvaja tudi tržno dejavnost na področju železniškega tovornega prometa s ponudbo prevoza tovora doma in v tujini, in sicer predvsem masovnih tovorov, vse pomembnejši pa postaja multimodalni transport, ki omogoča enostavno in konkurenčno uporabo optimalnega načina prevoza. V okviru Skupine SŽ se kot strateške dejavnosti izvajajo tudi storitve vleke tovornih in potniških vlakov ter vzdrževanje voznih sredstev, kar omogoča zanesljive in kakovostne storitve ter trženje storitev inženiringa, obnov in novogradenj železniške infrastrukture.
Skupino poleg matične družbe Slovenske železnice, d. o. o. (SŽ ali družba) , po stanju na dan 31. decembra 2023 sestavljajo odvisna družba SŽ EP, d. o. o., v kateri imajo SŽ 51-odstotni delež (SŽ EP, d. o. o., je 100-odstotni lastnik odvisnih družb SŽ – Tovorni promet, d. o. o., in Fersped, d. o. o.), in odvisnih družb SŽ – Potniški promet, d. o. o., SŽ – Infrastruktura, d. o. o., SŽ – VIT, d. o. o., SŽ – ŽGP Ljubljana, d. d., SŽ – ŽIP, d. o. o., Prometni institut Ljubljana, d. o. o., in SŽ – Železniška tiskarna Ljubljana, d. d., v katerih imajo SŽ 100-odstotni ali večinski delež.
SLOVENSKE ŽELEZNICE, D. O. O.
Povprečno število zaposlenih: 6.753 |
Lastniški delež RS: 100,00 % |
Lastniška struktura (Top 5) na dan 30. 6. 2024
Lastnik | Delež las. (%) |
---|---|
REPUBLIKA SLOVENIJA | 100,00 |
Komentar poslovanja v letu 2023
Skupina Slovenske železnice je v letu 2023 poslovala uspešno in presegla rezultate preteklega leta. Čisti prihodki od prodaje skupine so v letu 2023 dosegli načrtovane in so za 12,8 % presegli prihodke iz leta 2022, skupni prihodki iz poslovanja v višini 694,9 mio EUR pa so bili za 13,3 % višji kot v letu 2022. Poslovni odhodki v višini 648,4 mio EUR so v letu 2023 za 13,3 % presegli poslovne odhodke preteklega leta. Stroški dela, ki so obsegali 45 % vseh poslovnih odhodkov, so se povečali za 13,9 %, predvsem zaradi uskladitve višine izhodiščne plače z inflacijo, povišanja minimalne plače, spremembe načina obračuna osnovne plače in višjega izplačila poslovne uspešnosti. EBITDA Skupine SŽ je bil v letu 2023 višji od realiziranega v letu 2022 za 11,7 %, čisti poslovni izid pa za 25,0 %.
Kapital in skupna vrednost aktive Skupine SŽ sta se v letu 2023 povečala za 4 %. Zadolženost Skupine SŽ ostaja nizka, saj je bil kazalnik neto finančni dolg v primerjavi z EBITDA ob koncu leta 2023 ponovno negativen.
Po obsežnem naložbenem ciklu nakupa novih potniških vlakov v letu 2022 v letu 2023 večjih nakupov vlakov ni bilo. V celoti je bilo v letu 2023 v Skupini SŽ za investicijska vlaganja namenjenih 32,8 mio EUR, kar je precejšen upad glede na leto 2022, ko je bilo za investicijska vlaganja namenjenih 272,6 mio EUR. Največji delež investicij leta 2023 (50,7 %) obsegajo vlaganja v modernizacijo vlakov (v glavnini namenjena vzdrževanju vlakov), nadaljevale so se naložbe v informatiko za potrebe digitalizacije poslovnih procesov (prenova poslovnega informacijskega sistema v družbah skupine). Skupina je v letu 2023 nadaljevala aktivnosti modernizacije voznega parka: (i) v stebru logistike so podpisali pogodbo za nabavo dvajsetih tovornih vagonov in potrdili investicijski program za projekt posodobitve lokomotivskega voznega parka, na osnovi katerega je bil januarja 2024 objavljen javni razpis; (ii) v stebru mobilnosti so v drugem kvartalu podpisali pogodbo za dvajset novih potniških vlakov v sklopu tretje faze nabave in začeli pripravo dokumentacije za četrto fazo.
V letu 2023 se je skupina še naprej soočala z infrastrukturnimi omejitvami, povezanimi z večjo investicijo države v javno železniško infrastrukturo. Zapore prometa so povzročala tudi neurja in avgustovske poplave. Te zapore so botrovale manjšemu obsegu prepeljanega blaga v tovornem prometu in povzročile večje zamude v potniškem prometu. Tako je Skupina SŽ v letu 2023 glede na leto prej prepeljala za 7 % manj blaga (18,2 mio ton), povečal pa se je obseg prepeljanih potnikov za 6 % (15,7 mio potnikov).
Skupina SŽ je v letu 2023 presegla postavljena ekonomska merila iz LNU 2023. Pri strateških merilih izstopa nedoseganje načrtovane količine prepeljanega tovora v tonah (za 11 % nižja od zastavljenega cilja v LNU), kar pa je predvsem posledica številnih zapor zaradi obsežnih obnov na železniški infrastrukturi. Število prepeljanih potnikov je bilo v letu 2023 za 4 % višje kot predvideno v okviru LNU, kar je delno možno pripisati posodobitvi voznih sredstev. Zamude v prometu so bile v letu 2023 na področju prevoza tovora nižje od pričakovanj v LNU (za 49 %), znatno pa višje od pričakovanj pri prevozu potnikov (za 142 %). Zaradi spremenjene metodologije (poročanje o skupnem številu nesreč, ne le o resnih nesrečah, kot je bilo to prej) izstopa tudi povečanje števila nesreč in resnih nesreč (97-odstotno povečanje v primerjavi z letom 2022 in 306-odstotno povečanje v primerjavi z LNU). V tragični nesreči pri Postojni v decembru 2023 sta umrla dva zaposlena delavca SŽ, ki sta opravljala obnovitvena dela na progi. S sprejetjem priporočil državnega preiskovalca so bili predpisani dodatni ukrepi za zmanjšanje tveganj in izboljšanje varnosti progovnih delavcev.
Osnovni finančni kazalniki
2023 | 2022 | 2021 | |
---|---|---|---|
ROE (v %) | 5,21 | 5,02 | 5,21 |
ROA (v %) | 3,55 | 3,21 | 2,94 |
EBITDA MARŽA (v %) | 16,62 | 16,86 | 16,53 |
EBIT MARŽA (v %) | 6,69 | 6,66 | 6,28 |
NETO FINANČNI DOLG/EBITDA | –0,30 | –1,10 | 0,20 |
FINANČNI VZVOD | 1,47 | 1,46 | 1,72 |
Osnovni podatki iz izkaza finančnega položaja
2023 | 2022 | 2021 | |
---|---|---|---|
KRATKOROČNE FINANČNE NALOŽBE | 98.202.136 | 130.702.160 | 2.238 |
DENARNA SREDSTVA | 79.957.585 | 118.293.116 | 127.193.686 |
SREDSTVA | 1.271.549.048 | 1.218.893.581 | 988.974.187 |
KAPITAL | 864.346.585 | 834.109.083 | 576.332.485 |
DOLGOROČNE OBVEZNOSTI | 180.940.618 | 182.705.502 | 222.022.250 |
KRATKOROČNE OBVEZNOSTI | 184.812.189 | 171.527.866 | 155.596.642 |
Osnovni podatki iz izkaza poslovnega izida
2023 | 2022 | 2021 | |
---|---|---|---|
ČISTI PRIHODKI OD PRODAJE | 528.207.833 | 468.217.493 | 413.991.511 |
KOSMATI DONOS OD POSLOVANJA | 694.930.591 | 613.347.707 | 542.798.011 |
EBIT | 46.517.588 | 40.825.655 | 34.098.732 |
EBITDA | 115.489.540 | 103.434.824 | 89.745.766 |
ČISTI DOBIČEK | 44.248.998 | 35.389.017 | 29.320.538 |
Merila za merjenje uspešnosti poslovanja družb s kapitalsko naložbo države
EKONOMSKA MERILA | REALIZACIJA 2023 | LNU 2023 |
---|---|---|
ROE (v %) | 5,21 | 4,44 |
EBITDA marža (v %) | 16,62 | 15,96 |
Dodana vrednost na zaposlenega (v EUR) | 60.340 | 53.387 |
Neto finančni dolg/EBITDA | –0,30 | 0,70 |
Finančni vzvod | 1,47 | 1,47 |
STRATEŠKA MERILA | REALIZACIJA 2023 | LNU 2023 |
---|---|---|
Tovor (v tisoč tonah) | 18.215 | 20.405 |
Tovor (v mio NTKM) | 4482 | 4967 |
Potniki (v tisoč potnikih) | 15.749 | 15.201 |
Potniki (v mio PKM) | 990 | 776 |
Število nesreč in resnih nesreč | 65,00 | 16,00 |
Tovorni promet (v min/100km) | 113 | 220 |
Potniški promet (v min/100km) | 5,80 | 2,40 |
Izkoriščenost prog (tisoč vlkm/km proge) | 9,47 | 9,40 |
Glavni cilji skupine in poslovne usmeritve v prihodnje
Glavni cilji in usmeritve v prihodnje
Pravočasno dokončanje investicij v železniško infrastrukturo bo v prihodnjih letih ključno za izboljšanje prepustnosti in povečanje količinskih prevoznih zmogljivosti železnice. V okviru novega Potniškega centra Ljubljana, ki bo izboljšal prepustnost skozi Ljubljano za potniški in tovorni promet ter pripomogel k boljšemu razvoju potniškega prometa po celotni državi, so konec leta 2023 stekla gradbena dela. Pravočasno dokončanje investicij v železniško infrastrukturo bo v prihodnjih letih ključno za izboljšanje prepustnosti in povečanje količinskih prevoznih zmogljivosti železnice. V okviru novega Potniškega centra Ljubljana, ki bo izboljšal prepustnost skozi Ljubljano za potniški in tovorni promet ter pripomogel k boljšemu razvoju potniškega prometa po celotni državi, so konec leta 2023 stekla gradbena dela.
Skupina bo nadaljevala izvajanje postavljenih ciljev v Strateškem poslovnem načrtu 2021–2025. Glavni strateški cilji, ki jih zasleduje skupina, so:
- rast obsega prevoza tovora na evropskih koridorjih; cilj se bo uresničeval z ustanovljeno družbo SŽ – EP, d. o. o., ki v strategiji predvideva investicije v posodobitev voznega parka in terminalske opreme ter regionalno širitev z združitvami in prevzemi, s ciljem postati vodilna regijska logistična skupina;
- postati steber integriranega javnega potniškega prometa v Sloveniji z večinskim tržnim deležem na trgu javnega medkrajevnega prevoza z investicijami v prevozna sredstva ter širitvijo na področje avtobusnega prometa s ponudbo mobilnosti od prvega do zadnjega kilometra;
- vzpostavitev modernega potniškega centra Ljubljana, ki bo združeval infrastrukturo vseh oblik prevoza potnikov in predstavljal multimodalni potniški terminal;
- zagotavljati učinkovito in zanesljivo vzdrževanje in upravljanje železniške infrastrukture ter vodenje železniškega prometa na njej ter zanesljivo in učinkovito vzdrževanje železniških vozil in izvajanje vleke vlakov;
- digitalizacija strateških dejavnosti in poslovnih procesov ter kadrovska prenova.
Družba pri svojem poslovanju upošteva naslednji referenčni kodeks:
Kodeks korporativnega upravljanja družb s kapitalsko naložbo države |
DA |