Osnovni podatki o dejavnosti
Koprsko pristanišče je sodobno, večnamensko mednarodno pristanišče, ki sodi med najpomembnejše pristaniške in logistične sisteme na severnem Jadranu, poleg tega pa ima že več let zapored status največjega kontejnerskega terminala na Jadranu in največjega terminala za pretovor vozil v Sredozemlju. Osnovna dejavnost koprskega pristanišča je pretovorin skladiščenje vseh vrst blaga, v pristanišču pa se ukvarjajo tudi z vrsto dopolnilnih storitev, kar skupaj zagotavlja celovito logistično storitev. Luka Koper, d. d. (Luka Koper ali družba), je leta 2008 z državo za 35 let sklenila koncesijsko pogodbo za opravljanje pristaniških dejavnosti ter vodenje, razvoj in redno vzdrževanje pristaniške infrastrukture na območju koprskega tovornega pristanišča. Za izvajanje osnovne pristaniške dejavnosti pretovora in skladiščenja je v Luki Koper namenjenih dvanajst specializiranih terminalov, to so kontejnerski terminal, terminal za avtomobile in RO–RO terminal ter terminali za generalne tovore, za les, za hlajene tovore, za živino, za tekoče tovore, za sipke tovore, za glinico, za premog in železovo rudo ter terminal silos in potniški terminal. V Skupini Luka Koper so povezane družbe, ki z različnimi storitvami zaokrožajo celovito ponudbo pristanišča, in sicer so bile na dan 31. decembra 2023 odvisne družbe Luka Koper INPO, d. o. o., Adria Terminali, d. o. o. (in njena odvisna družba Adria Investicije, d. o. o.), Logis–Nova, d. o. o., in TOC, d. o. o., ter pridružene družbe Adria Transport, d. o. o., Adria–Tow, d. o. o., Adriafin, d. o. o., in Avtoservis Koper, d. o. o. Koprsko pristanišče je mejna vstopna točka za EU in ima status proste cone tipa I ter je od leta 2013 umeščeno v mediteranski in baltsko-jadranski evropski TEN–T koridor, kar povečuje strateški pomen transportne poti skozi Koper.
LUKA KOPER, D. D.
Povprečno število zaposlenih: 1.922 |
Lastniški delež RS: 51,00 % |
Lastniški delež SDH: 11,13 % |
Lastniška struktura (Top 5) na dan 30. 6. 2024
Lastnik | Delež las. (%) |
---|---|
REPUBLIKA SLOVENIJA | 51,00 |
SDH, d. d. | 11,13 |
KAPITALSKA DRUŽBA, d. d. | 4,98 |
MESTNA OBČINA KOPER | 3,14 |
OTP BANKA, D. D. – CLIENT ACCOUNT – FIDUCIARNI RAČUN | 2,66 |
Komentar poslovanja v letu 2023
Skupina Luka Koper (v nadaljevanju skupina) je leto 2023 zaključila uspešno, poslovni rezultati so presegli načrt za leto 2023 in pričakovanja SDH iz LNU 2023, doseženi so bili novi rekordi na strateških segmentih pretovora kontejnerjev in avtomobilov. Rezultati skupine so v letu 2023 sicer zaostajali za rekordnimi iz leta 2022, na katere so imeli velik enkratni vpliv visoki prihodki iz naslova skladiščnin, ki rezultata niso bremenili z dodatnimi stroški.
Skupni ladijski pretovor je v letu 2023 dosegel 22,3 mio ton blaga in je bil za 4 % manjši od doseženega v letu 2022 ter za 1 % manjši od načrtovanega v okviru LNU, predvsem zaradi manjšega pretovora v blagovnih skupinah generalni tovori ter sipki in razsuti tovori. Rekordne količine pretovora so bile v letu 2023 dosežene v obeh strateških blagovnih skupinah, tako kontejnerjih kot vozilih. Na segmentu pretovora kontejnerjev je bilo v letu 2023 pretovorjenih za 5 % več kontejnerskih enot kot v letu 2022 in za 2 % več kot pričakovano v okviru LNU. Pretovor vozil je bil v letu 2023 za 14 % večji kot v letu 2022 in je presegal pričakovanja v okviru LNU za 26 %.
Čisti prihodki od prodaje skupine so bili v letu 2023 primerljivi z letom 2022, spremenila pa se je njihova struktura. V okviru čistih prihodkov od prodaje so se v primerjavi s preteklim letom za 20 mio EUR povišali prihodki iz naslova ladijskega pretovora kontejnerjev in avtomobilov, dodatnih storitev in cen storitev. Glede na leto 2022 so se zaradi normalizacije razmer na globalnem logističnem trgu in skrajšanja zadrževanja kontejnerjev v skladišču znižali prihodki iz skladiščnin (za 21 mio EUR), kar je glavni vzrok za nižji EBIT in posledično nižji poslovni izid kot v letu 2022.
Stroški poslovanja so v letu 2023 znašali 258,0 mio EUR in so se glede na leto 2022 povišali za 10 % oz. za 23,3 mio EUR. Povišale so se vse kategorije stroškov, razen stroškov materiala.
Poslovni izid iz poslovanja (EBIT) je bil tako za 27 % nižji od doseženega v letu 2022, EBITDA za 18 %, čisti dobiček Skupine Luka Koper pa za 24 % (oz. za 17,7 mio EUR) nižji kot v rekordnem letu 2022. Oba sta sicer krepko presegala načrtovanega. Največji vpliv na dosežen nižji poslovni izid iz poslovanja v primerjavi z letom 2022 so imeli nižji prihodki iz skladiščnin; za 23,3 mio EUR višje stroške poslovanja, ki so posledica inflacijskih pritiskov ter večjega števila zaposlenih in agencijskih delavcev, pa je Skupina Luka Koper večinoma izravnala s prihodki pri ostalih storitvah.
Ekonomska in strateška merila za merjenje uspešnosti poslovanja družb iz Letnega načrta upravljanja (LNU) za leto 2023 so bila večinoma dosežena, večje odstopanje je bilo le pri realizaciji naložb. Za investicije je družba namenila 41,5 mio EUR, kar je za 18 % manj kot v letu 2022 in za 31 % manj od cilja skupine v LNU (predvsem zaradi ponovitev postopkov javnih naročil). Zaradi nižjih investicij je opazno tudi veliko odstopanje pri kazalniku CAPEX v čistih prihodkih od prodaje, ki za ciljnim v LNU zaostaja kar za 38 %. Zadolženost na ravni skupine ostaja še naprej majhna, saj je bil kazalnik neto finančni dolg ob koncu leta 2023 negativen. Dosežena vrednost kazalnika je tudi rezultat nedoseganja načrtovanih investicij in potreb po njihovem financiranju.
Osnovni finančni kazalniki
2023 | 2022 | 2021 | |
---|---|---|---|
ROE (v %) | 10,66 | 15,09 | 7,00 |
ROA (v %) | 7,65 | 11,11 | 5,12 |
EBITDA MARŽA (v %) | 29,39 | 36,06 | 26,2 |
EBIT MARŽA (v %) | 19,10 | 26,15 | 13,44 |
NETO FINANČNI DOLG/EBITDA | –0,44 | –0,27 | 0,52 |
FINANČNI VZVOD | 1,43 | 1,36 | 1,36 |
Osnovni podatki iz izkaza finančnega položaja
2023 | 2022 | 2021 | |
---|---|---|---|
KRATKOROČNE FINANČNE NALOŽBE | 69.474.594 | 1.717 | 1.619 |
DENARNA SREDSTVA | 81.628.977 | 94.749.216 | 40.638.685 |
SREDSTVA | 774.226.552 | 701.154.228 | 634.103.258 |
KAPITAL | 543.052.948 | 515.732.169 | 466.965.328 |
DOLGOROČNE OBVEZNOSTI | 97.095.553 | 56.159.209 | 61.799.456 |
KRATKOROČNE OBVEZNOSTI | 75.506.443 | 75.818.749 | 55.446.409 |
Osnovni podatki iz izkaza poslovnega izida
2023 | 2022 | 2021 | |
---|---|---|---|
ČISTI PRIHODKI OD PRODAJE | 312.772.489 | 313.462.636 | 228.444.062 |
KOSMATI DONOS OD POSLOVANJA | 318.936.634 | 317.805.862 | 233.211.661 |
EBIT | 60.912.423 | 83.114.534 | 31.346.268 |
EBITDA | 93.731.962 | 114.602.528 | 61.170.729 |
ČISTI DOBIČEK | 56.445.369 | 74.159.799 | 31.793.528 |
Merila za merjenje uspešnosti poslovanja družb s kapitalsko naložbo države
EKONOMSKA MERILA | REALIZACIJA 2023 | LNU 2023 |
---|---|---|
ROE (v %) | 10,66 | 7,90 |
EBITDA marža (v %) | 29,39 | 26,90 |
CAPEX v čistih prihodkih od prodaje (v %) | 13,28 | 21,40 |
Neto finančni dolg/EBITDA | –0,44 | 0,41 |
Finančni vzvod | 1,43 | 1,33 |
Dodana vrednost na zaposlenega (v EUR) | 105.936 | 99.900 |
STRATEŠKA MERILA | REALIZACIJA 2023 | LNU 2023 |
---|---|---|
Naložbe v nepremičnine, naprave in opremo, naložbene nepremičnine in neopredmetena sredstva (v EUR) | 41.543.822 | 60.000.000 |
Ladijski pretovor (v tonah) | 22.267.534 | 22.500.000 |
Ladijski pretovor vozil (št. vozil) | 916.728 | 725.000 |
Ladijski pretovor zabojnikov (v TEU) | 1.066.093 | 1.050.000 |
Glavni cilji skupine in poslovne usmeritve v prihodnje
Glavni cilji in usmeritve v prihodnje
V letu 2023 je bil sprejet nov Strateški poslovni načrt za obdobje 2024–2028, v katerem bo poslanstvo Luke Koper še naprej temeljilo na zagotavljanju kakovostnih pristaniških storitev, skladnih s smernicami trajnostnega razvoja, s ciljem postati prva izbira med pristanišči na evropski južni transportni poti. Do leta 2026 bo predvidoma dokončan tudi drugi tir Koper–Divača, ki bo omogočil večji transport blaga iz pristanišča po železnici. Načrtovani razvoj pristanišča bo temeljil na izhodiščih/usmeritvah, ki predvidevajo:
- povečanje infrastrukturnih kapacitet z namenom priprave na rast pretovora, ki jo bo omogočil drugi železniški tir,
- pospešeno uvajanje koncepta pametnega pristanišča (Smart Port) z implementacijo digitalizacije in prenove ter avtomatizacije poslovnih procesov,
- zagotovitev ustrezne kadrovske strukture, ki bo podpirala rast ter bo pripravljena na podnebni prehod in uvedbo koncepta Smart Port,
- skrb za trajnostne vidike in zmanjševanje negativnih vplivov na okolje in družbo ter
- ohranjanje modela večnamenskega pristanišča, ki je ena ključnih konkurenčnih prednosti družbe/skupine.
Za leto 2024 Skupina Luka Koper načrtuje skupni ladijski pretovor v višini 22,6 mio ton, kar je za 1 % več kot realizirano v letu 2023, čiste prihodke od prodaje v višini 324,5 mio EUR (za 4 % več kot v letu 2023), poslovni izid iz poslovanja (EBIT) v višini 50,3 mio EUR, kar je za 17 % manj kot v letu 2023, in čisti poslovni izid v višini 48,0 mio EUR, kar je za 15 % slabše kot v letu 2023. Razlog za nižjo dobičkonosnost je v pričakovanem dvigu stroškov poslovanja, na katere bo še naprej vplivala inflacija, in v dodatnih zaposlitvah v letih 2023 in 2024.
Ključni investicijski projekti v letu 2024 bodo vezani na nadaljevanje aktivnosti za povečevanje zmogljivosti kontejnerskega terminala, gradnjo dodatnih odprtih skladiščnih površin za pretovor avtomobilov, povečanje skladiščnih zmogljivosti za pretovor generalnega blaga, izgradnjo novega potniškega terminala, izgradnjo sončnih elektrarn na strehah obstoječih skladišč, gradnjo gasilskega doma in nabavo opreme. V letu 2024 namerava skupina za investicije nameniti 71,6 mio EUR, kar je za 72 % več kot v letu 2023.
Družba pri svojem poslovanju upošteva naslednja referenčna kodeksa:
Kodeks korporativnega upravljanja družb s kapitalsko naložbo države |
DA |
Slovenski kodeks upravljanja javnih delniških družb |
DA |