Predstavitev 20 največjih družb portfelja RS in SDH

Opombe: kriterij izbora je knjigovodska vrednost deležev RS in SDH na dan 31. 12. 2023. Podatki se nanašajo na skupine družb, predstavitve družb pa so iz Letnega poročila o upravljanju kapitalskih naložb RS in SDH za leto 2023. Vsi podatki se posodabljajo enkrat letno, in sicer oktobra ob izdaji letnega poročila.



Osnovni podatki o dejavnosti

Koprsko     pristanišče     je     sodobno,     večnamensko    mednarodno    pristanišče,    ki    sodi    med    najpomembnejše    pristaniške    in logistične  sisteme  na  severnem  Jadranu,  poleg  tega  pa  ima  že  več  let  zapored  status  največjega  kontejnerskega terminala  na Jadranu  in  največjega  terminala  za  pretovor  vozil  v  Sredozemlju.  Osnovna  dejavnost  koprskega  pristanišča  je pretovorin   skladiščenje   vseh   vrst   blaga,   v   pristanišču   pa  se  ukvarjajo  tudi  z  vrsto  dopolnilnih  storitev,  kar  skupaj  zagotavlja  celovito logistično   storitev.   Luka   Koper,   d.   d.   (Luka   Koper   ali   družba),   je   leta   2008 z  državo    za   35   let   sklenila     koncesijsko pogodbo   za   opravljanje   pristaniških   dejavnosti ter   vodenje,  razvoj  in  redno  vzdrževanje  pristaniške  infrastrukture  na  območju koprskega    tovornega    pristanišča.    Za    izvajanje    osnovne    pristaniške    dejavnosti    pretovora   in   skladiščenja   je   v   Luki   Koper namenjenih   dvanajst   specializiranih   terminalov,  to  so  kontejnerski  terminal,  terminal  za  avtomobile  in  RO–RO  terminal  ter terminali   za   generalne  tovore,  za  les,  za  hlajene  tovore,  za  živino,  za  tekoče  tovore,  za  sipke  tovore,  za  glinico,  za  premog  in železovo   rudo   ter   terminal   silos   in   potniški   terminal.   V   Skupini   Luka   Koper   so   povezane   družbe,  ki  z  različnimi  storitvami zaokrožajo   celovito   ponudbo   pristanišča,   in   sicer   so   bile na   dan   31.   decembra  2023   odvisne  družbe  Luka  Koper  INPO,  d.  o.  o.,  Adria Terminali,   d.   o.   o.   (in   njena   odvisna   družba   Adria   Investicije,   d.   o.   o.),   Logis–Nova,   d.   o.   o.,  in  TOC,  d.  o.  o.,  ter  pridružene družbe   Adria   Transport,   d. o.  o.,   Adria–Tow,   d.   o.   o.,   Adriafin,   d.   o.   o.,   in   Avtoservis  Koper,  d.  o.  o.  Koprsko  pristanišče  je mejna     vstopna     točka     za     EU     in     ima     status     proste     cone     tipa     I     ter     je     od    leta    2013    umeščeno    v    mediteranski    in baltsko-jadranski evropski TEN–T koridor, kar povečuje strateški pomen transportne poti skozi Koper.

LUKA KOPER, D. D.

Vojkovo nabrežje 38, 6000 Koper - Capodistria
Povprečno število zaposlenih: 1.922
Lastniški delež RS: 51,00 %
Lastniški delež SDH: 11,13 %


Lastniška struktura (Top 5) na dan 30. 6. 2024

Lastnik Delež las. (%)
REPUBLIKA SLOVENIJA 51,00
SDH, d. d. 11,13
KAPITALSKA DRUŽBA, d. d. 4,98
MESTNA OBČINA KOPER 3,14
OTP BANKA, D. D. – CLIENT ACCOUNT – FIDUCIARNI RAČUN 2,66

 

 

Komentar poslovanja v letu 2023

Skupina Luka Koper (v nadaljevanju skupina) je leto 2023 zaključila uspešno, poslovni rezultati so presegli načrt za leto 2023 in pričakovanja SDH iz LNU 2023, doseženi so bili novi rekordi na strateških segmentih pretovora kontejnerjev in avtomobilov. Rezultati skupine so v letu 2023 sicer zaostajali za rekordnimi iz leta 2022, na katere so imeli velik enkratni vpliv visoki prihodki iz naslova skladiščnin, ki rezultata niso bremenili z dodatnimi stroški.

 

Skupni ladijski pretovor je v letu 2023 dosegel 22,3 mio ton blaga in je bil za 4 % manjši od doseženega v letu 2022 ter za 1 % manjši od načrtovanega v okviru LNU, predvsem zaradi manjšega pretovora v blagovnih skupinah generalni tovori ter sipki in razsuti tovori. Rekordne količine pretovora so bile v letu 2023 dosežene v obeh strateških blagovnih skupinah, tako kontejnerjih kot vozilih. Na segmentu pretovora kontejnerjev je bilo v letu 2023 pretovorjenih za 5 % več kontejnerskih enot kot v letu 2022 in za 2 % več kot pričakovano v okviru LNU. Pretovor vozil je bil v letu 2023 za 14 % večji kot v letu 2022 in je presegal pričakovanja v okviru LNU za 26 %.

 

Čisti prihodki od prodaje skupine so bili v letu 2023 primerljivi z letom 2022, spremenila pa se je njihova struktura. V okviru čistih prihodkov od prodaje so se v primerjavi s preteklim letom za 20 mio EUR povišali prihodki iz naslova ladijskega pretovora kontejnerjev in avtomobilov, dodatnih storitev in cen storitev. Glede na leto 2022 so se zaradi normalizacije razmer na globalnem logističnem trgu in skrajšanja zadrževanja kontejnerjev v skladišču znižali prihodki iz skladiščnin (za 21 mio EUR), kar je glavni vzrok za nižji EBIT in posledično nižji poslovni izid kot v letu 2022.

 

Stroški poslovanja so v letu 2023 znašali 258,0 mio EUR in so se glede na leto 2022 povišali za 10 % oz. za 23,3 mio EUR. Povišale so se vse kategorije stroškov, razen stroškov materiala.

Poslovni izid iz poslovanja (EBIT) je bil tako za 27 % nižji od doseženega v letu 2022, EBITDA za 18 %, čisti dobiček Skupine Luka Koper pa za 24 % (oz. za 17,7 mio EUR) nižji kot v rekordnem letu 2022. Oba sta sicer krepko presegala načrtovanega. Največji vpliv na dosežen nižji poslovni izid iz poslovanja v primerjavi z letom 2022 so imeli nižji prihodki iz skladiščnin; za 23,3 mio EUR višje stroške poslovanja, ki so posledica inflacijskih pritiskov ter večjega števila zaposlenih in agencijskih delavcev, pa je Skupina Luka Koper večinoma izravnala s prihodki pri ostalih storitvah.

 

Ekonomska in strateška merila za merjenje uspešnosti poslovanja družb iz Letnega načrta upravljanja (LNU) za leto 2023 so bila večinoma dosežena, večje odstopanje je bilo le pri realizaciji naložb. Za investicije je družba namenila 41,5 mio EUR, kar je za 18 % manj kot v letu 2022 in za 31 % manj od cilja skupine v LNU (predvsem zaradi ponovitev postopkov javnih naročil). Zaradi nižjih investicij je opazno tudi veliko odstopanje pri kazalniku CAPEX v čistih prihodkih od prodaje, ki za ciljnim v LNU zaostaja kar za 38 %. Zadolženost na ravni skupine ostaja še naprej majhna, saj je bil kazalnik neto finančni dolg ob koncu leta 2023 negativen. Dosežena vrednost kazalnika je tudi rezultat nedoseganja načrtovanih investicij in potreb po njihovem financiranju.



Osnovni finančni kazalniki

  2023 2022 2021
ROE (v %) 10,66 15,09 7,00
ROA (v %) 7,65 11,11 5,12
EBITDA MARŽA (v %) 29,39 36,06 26,2
EBIT MARŽA (v %) 19,10 26,15 13,44
NETO FINANČNI DOLG/EBITDA –0,44 –0,27 0,52
FINANČNI VZVOD 1,43 1,36 1,36


Osnovni podatki iz izkaza finančnega položaja

  2023 2022 2021
KRATKOROČNE FINANČNE NALOŽBE 69.474.594 1.717 1.619
DENARNA SREDSTVA 81.628.977 94.749.216 40.638.685
SREDSTVA 774.226.552 701.154.228 634.103.258
KAPITAL 543.052.948 515.732.169 466.965.328
DOLGOROČNE OBVEZNOSTI 97.095.553 56.159.209 61.799.456
KRATKOROČNE OBVEZNOSTI 75.506.443 75.818.749 55.446.409


Osnovni podatki iz izkaza poslovnega izida                                             

  2023 2022 2021
ČISTI PRIHODKI OD PRODAJE 312.772.489 313.462.636 228.444.062
KOSMATI DONOS OD POSLOVANJA 318.936.634 317.805.862 233.211.661
EBIT 60.912.423 83.114.534 31.346.268
EBITDA 93.731.962 114.602.528 61.170.729
ČISTI DOBIČEK 56.445.369 74.159.799 31.793.528


Merila za merjenje uspešnosti poslovanja družb s kapitalsko naložbo države             

EKONOMSKA MERILA REALIZACIJA 2023 LNU 2023
ROE (v %) 10,66 7,90
EBITDA marža (v %) 29,39 26,90
CAPEX v čistih prihodkih od prodaje (v %) 13,28 21,40
Neto finančni dolg/EBITDA –0,44 0,41
Finančni vzvod 1,43 1,33
Dodana vrednost na zaposlenega (v EUR) 105.936 99.900

 

STRATEŠKA MERILA  REALIZACIJA 2023 LNU 2023
Naložbe v nepremičnine, naprave in opremo, naložbene nepremičnine in neopredmetena sredstva (v EUR) 41.543.822 60.000.000
Ladijski pretovor (v tonah) 22.267.534 22.500.000
Ladijski pretovor vozil (št. vozil) 916.728 725.000
Ladijski pretovor zabojnikov (v TEU) 1.066.093 1.050.000

Glavni cilji skupine in poslovne usmeritve v prihodnje

Glavni cilji in usmeritve v prihodnje

V letu 2023 je bil sprejet nov Strateški poslovni načrt za obdobje 2024–2028, v katerem bo poslanstvo Luke Koper še naprej temeljilo na zagotavljanju kakovostnih pristaniških storitev, skladnih s smernicami trajnostnega razvoja, s ciljem postati prva izbira med pristanišči na evropski južni transportni poti. Do leta 2026 bo predvidoma dokončan tudi drugi tir Koper–Divača, ki bo omogočil večji transport blaga iz pristanišča po železnici. Načrtovani razvoj pristanišča bo temeljil na izhodiščih/usmeritvah, ki predvidevajo:

  • povečanje infrastrukturnih kapacitet z namenom priprave na rast pretovora, ki jo bo omogočil drugi železniški tir,
  • pospešeno uvajanje koncepta pametnega pristanišča (Smart Port) z implementacijo digitalizacije in prenove ter avtomatizacije poslovnih procesov,
  • zagotovitev ustrezne kadrovske strukture, ki bo podpirala rast ter bo pripravljena na podnebni prehod in uvedbo koncepta Smart Port,
  • skrb za trajnostne vidike in zmanjševanje negativnih vplivov na okolje in družbo ter
  • ohranjanje modela večnamenskega pristanišča, ki je ena ključnih konkurenčnih prednosti družbe/skupine.

 

Za leto 2024 Skupina Luka Koper načrtuje skupni ladijski pretovor v višini 22,6 mio ton, kar je za 1 % več kot realizirano v letu 2023, čiste prihodke od prodaje v višini 324,5 mio EUR (za 4 % več kot v letu 2023), poslovni izid iz poslovanja (EBIT) v višini 50,3 mio EUR, kar je za 17 % manj kot v letu 2023, in čisti poslovni izid v višini 48,0 mio EUR, kar je za 15 % slabše kot v letu 2023. Razlog za nižjo dobičkonosnost je v pričakovanem dvigu stroškov poslovanja, na katere bo še naprej vplivala inflacija, in v dodatnih zaposlitvah v letih 2023 in 2024.

 

Ključni investicijski projekti v letu 2024 bodo vezani na nadaljevanje aktivnosti za povečevanje zmogljivosti kontejnerskega terminala, gradnjo dodatnih odprtih skladiščnih površin za pretovor avtomobilov, povečanje skladiščnih zmogljivosti za pretovor generalnega blaga, izgradnjo novega potniškega terminala, izgradnjo sončnih elektrarn na strehah obstoječih skladišč, gradnjo gasilskega doma in nabavo opreme. V letu 2024 namerava skupina za investicije nameniti 71,6 mio EUR, kar je za 72 % več kot v letu 2023.

Družba pri svojem poslovanju upošteva naslednja referenčna kodeksa:

 

Kodeks korporativnega upravljanja družb s kapitalsko naložbo države    

   DA    

Slovenski kodeks upravljanja javnih delniških družb

   DA    

 

Predstavitev 20 največjih družb v RS